Complete Vocal Technique
Wat is Complete Vocal Technique?
Complete Vocal Technique (CVT) is een methode om ALLE geluiden in ALLE stijlen op een verantwoorde manier te maken. CVT velt geen oordeel over smaak en staat open voor alle stijlen. De methode is het resultaat van meer dan 20 jaar onderzoek door Cathrine Sadolin. In de meest recente wetenschappelijke onderzoeken werkt zij samen met Dr. Julian McGlashan van Queens Medical Center, Nottingham (UK).
CVT gaat uit van 3 basisprincipes:
- open keel
- ademsteun
- vermijd vooruitgestoken kaak en lipspanning
Een open keel betekent het vermijden van constrictie rond de stembanden en
kan bereikt worden door het juist gebruiken van ademsteun en het bewust zijn
van hoe een open keel voelt.
Ademsteun is het vasthouden van de adem en kan bereikt worden door de spieren
rond de navel langzaam in te trekken, de rugspieren aan te spannen en voor
tegenwicht in de lendenstreek te zorgen. Dit alles in een geleidelijke doorgaande
beweging alsof je tegen een weerstand werkt.
Een vooruitgestoken kaak kun je vermijden door ervoor te zorgen dat je onderkaak
inwaarts beweegt in vergelijking met je bovenkaak.
Lipspanning kun je vermijden
door klinkers te vormen met de tong in plaats van de lippen.
Aan deze basisprincipes moet ALTIJD worden voldaan, hoe de klank ook klinkt.
Als aan de basisprincipes is voldaan, moet er worden gekozen voor een stemfunctie.
Er zijn 4 stemfuncties:
Neutral heeft een zacht karakter en is de enige stemfunctie waar men optioneel
lucht aan kan toevoegen. Het is te bereiken door een "losse kaak" en te gebruiken
over hele stemomvang.
Curbing heeft een middelsterk karakter, klinkt ingetogen en kan gebruikt worden
over de hele stemomvang. Curbing is te bereiken door de "hold", die men kan
vinden door te jammeren of te kreunen.
Overdrive heeft een sterk karakter en klinkt roepend. Overdrive is te bereiken
door de "bite": alsof je een hap uit een appel neemt. Het heeft als enige
stemfunctie een bovengrens voor wat betreft de toonhoogte: vrouwen d2 en mannen c2.
Belting heeft ook een sterk karakter en klinkt schreeuwend. Belting is te
bereiken door gebruik te maken van veel "twang", een hele lichte scherpe
agressieve klank. Belting is te gebruiken over de hele stemomvang. In Curbing,
Overdrive en Belting gelden overigens ook nog klinkerrestricties in de hoogte van
de stem.
Na het kiezen van de stemfunctie kan de klankkleur worden aangepast aan de eigen
smaak.
Zes plaatsen van aanpassen van de klankkleur:
- de positie van de epiglottis
- de positie van de larynx
- de vorm van de tong
- de vorm van de mond
- de positie van het zachte gehemelte
- het openen of sluiten van de neusholte
Hierna kunnen desgewenst effecten worden toegevoegd. Voordat hieraan gewerkt kan worden is het van belang dat de basisprincipes, de stemfuncties en klankkleur goed worden beheerst.
Een aantal effecten:
- toegevoegde lucht
- creaks
- breaks
- distortion
- growl
- grunt
- scream
- vibrato
- ornamentatie
Bij het zingen gelden de volgende vuistregels:
- Zingen moet altijd goed voelen.
- Techniek moet meteen werken, anders is de techniek niet goed.
- Als een oefening pijn doet of oncomfortabel voelt is de techniek ook fout.
Vertrouw dus op jezelf!
Bron:
© 2007 Complete Vocal Institute Copenhagen / Jeroen Manuhutu. All rights
reserved.